Výlet do Zákup

4. září 2016 v 20:08 | Habsburg |  Habsburská sídla
Milí čtenáři a příznivci habsburské dynastie!
V tomto krátkém textu bych Vám rád prostřednictvím svých vlastních fotografií a popisů představil zámek v severočeských Zákupech. O historii tohoto přepychového sídla si můžete více přečíst v článku, který jsem před časem napsal.
Hlavní vchod do zámeckého areálu

Cestou do severních Čech, kde jsem měl strávit zaslouženou dovolenou, se nám do cesty postavil zákupský zámek. Nastala tak jedinečná příležitost - navštívit někdejší sídlo Habsburské dynastie. To jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít a tak kolem třetí hodiny odpolední zaparkovalo naše auto na zámeckém parkovišti. V parku zrovna probíhalo jakési svatební focení a tak jsme vkročili rovnou na první zámecké nádvoří.
Bývalý vodní příkop obývají medvědi hnědí, kteří byli ale zalezlí. Toho dne bylo totiž hrozné horko a dusno. Tak jsem také raději zalezl do útrob samotné zámecké stavby. V podchodu panoval příjemný chládek a já se s klidem sobě vlastním vypravil k pokladně.
Pohled na hlavní zámeckou budovu
Předzámčí je charakteristické svou barokní věží (vlevo si můžete povšimnout onoho medvědího výběhu)

Příjemné prostředí zámecké pokladny ve mě podnítilo chuť nakupovat. Krom pohlednic a dalších nezbytných turistických suvenýrů jsem si z kasy odnesl nádhernou kresbu zákupského zámku od místního umělce. Už se těším, jak si jí zarámuji a pověsím nad pracovní stůl.
Vstupenky jsme si zakoupili pouze na druhý prohlídkový okruh. Ten první bychom už nestihli a na další prohlídku, která se měla konat za hodinu, jsme jít nemohli, protože nás mírně tlačil čas.
Zpočátku jsem toho litoval, ale pak se mé chmury rozplynuly. Druhý prohlídkový okruh, výstižně pojmenovaný "Návštěva u Habsburků", nás provedl po soukromých apartmánech rodiny Ferdinanda V. Habsbursko-Lotrinského. Salóny zařízené ve stylu druhého rokoka si nepochybně získají srdce každého milovníka historie.
Bohužel jsem si zapomněl koupit povolenku na fotografování... to jsem prostě celý já.
Nádvoří na kterém najdete restauraci, WC, automat s pochutinami a samozřejmě pokladnu s nabídkou nádherných upomínkových předmětů

Mladý hoch, který dělal průvodce, nás provedl místy, kde se v roce 1900 odehrála svatba následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d'Este s Žofií Chotkovou. Zavítali jsme též do kaple, kde se před 116 lety uskutečnil jejich svatební obřad. Musím přiznat, že to na mě udělalo hluboký dojem. Představa, že se procházím po místě, kudy kráčely dějiny, je vždy úžasná.
Po skončení prohlídky jsem se ještě vydal do zámecké zahrady, abych si pořídil pár snímku. Barokní zahrada je moc krásná, ale zasloužila by si rekonstrukci. Hlavně barokní terasovité schodiště volá zoufale po obnově.
Zámek od zahrady. Vstup na schodiště byl blokován dřevěnými laťkami

Barokní kašna ozdobená sochou putta (děťátka)
Socha sv. Jana Nepomuckého stojí před vstupem do parku

Ještě bych rád dodal, že kousek od parku se nachází chátrající budovy rozsáhlých barokních hospodářských budov. Ty, stejně jako stupňovité schodiště, čekají na nutnou opravu.
Po procházce parkem jsme habsburské sídlo opustili. Návštěvu tohoto místa mohu všem vřele doporučit. Dýchne zde na Vás éra posledních Habsburků, klid a pohoda.

1 člověk ohodnotil tento článek.